20110425

JENAYAH #1

hyeeee.


I do miss my blog, tapi serius macam tak tau nk type ape.
malam ni aku rasa emo semacam. aku online facebook tadi. macam-2 benda aku baca, macam-2 gambar aku tengok. then all of sudden, something strike my heart. nawe post gambar-2 asjati. y'know. tiba-2 rasa sedih yang teramat. mulalah segala macam hal masa dekat J3 dulu dok keluaq kat kepala. serious, buat aku rasa teramat touching.


okay admit lah kan, aku memang fly pun masa bulan puasa tu. PUNCA ? I had through horrible weeks there. pressure mmg banyak tahap tak hengat lah kan. kawan-2 bukan takda, tapi aku ni sejak dok J3, mcm dah jadi the other Naquiah. aku lagi suka mendiamkan masalah. but still, I am okey outside. aku boleh gelak, main hoki, main basketball, y'know just lead the life without any hesistation (lah sgt).


that day, petang sementara tunggu berbuka. aku ingat lagi, tgh lepak dgn Kak Nami dgn Kak Wawa. talking about, something lh. masa tu baru lepas solat dgn mandi, serious penat gila badan, sudahlah kelas paling tinggi dan ceruk, dorm pun sama. suddenly,

"Quya, Ustazah Jem panggil,"

aku pun like, aaa apekehal pulak ni. aku dah kantoi ke buat jenayah. sarung tudung, sarung sweater. dengan kelajuan yang paling lemah aku turun ke rumah warden.

"Assalamualaikum. Ustazah nak jumpa saya ye?"
"Ha Naquiah. dari tadi ustazah cari kamu tak jumpa,"
"Ada ape ustazah?"
"Ni haa nama kamu layak dapat biasiswa Yayasan Selangor. Tapi kamu sebenarnya tak layak kan sebab mid-year kamu tak sampai 60%."
"Oooo dahtu macam mana? (feel dumb and confuse as I been here coz I got an offer from YS for the scholar due to my PMR result)
"Saya boleh je bagi kamu duit ni tapi kamu tak layak. Sekarang pergi call mak dan tanya nak terima ke tak duit ni?"
"Oh okey. (run upstair to get the coins)....tuuuutt tuuuuttt, Hello mak, ustazah ckp biasiswa dapat. nama naik tapi dia cakap tak layak sebab mid-year tak achieve sixty. how?
"Eh ambik jelah. itu hak kalau tak macam mana nama boleh naik. lagipun itu kan scholar yg dapat sbb result PMR tu. ambik je, *lek cakap dah scholar mmg keluar minggu ni."
"dahtu nape ustazah cakap tak layak?"
"belakang kira, kau amik je. okey mak nak masak utk berbuka ni k. bye"

So, I walk slowly to the house. AGAIN. seriously, rasa macam annoying sgt. apalah lagi masalah orang ni.

"Ustazah, mak saya cakap terima je"
"Ohh mak cakap mcm tu ye? saya boleh je bagi, tapi kamulah, halal haramnya mcm mana,"

perggghhh, cam gampang je. aku betul2 confuse, sebenarnya ini scholar based on what? mmg few days before budak2 ni sibuk sign satu kertas, it was like kertas yang sahkan kau dah terima scholar la kan. nak ckp itu base on mid-year, aku rasa tak. sbb err sorry to say, some of my friends, didn't achieve 60 pun masa mid-year dpt. background family? lagilah, engineer pun ada. so how come when it come to my case, everything being so complicated??? orait one word, DISCRIMINATION OVERBROAD.


to be continue.

No comments:

Post a Comment